کربلای حسین
 
نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی
پنج شنبه 3 آذر 1390برچسب:محرم در گرمه,گرمه,روستای گرمه,, :: 1:51 ::  نويسنده : meti

 

بیا که با دل پر خون به کربلای حسین

به های های بگرییم در عزای حسین

محرمی دیگر در پیش است . کاروان اباعبدلله به یکی دو منزلی کربلا رسیده  و تا دوم محرم وارد کرب و بلا میشود . محرم و عاشورا تکرار نیست . هر سال اتفاق می افتد تا محکی باشد برای لبیک گویان به ندای (( هل من ناصر ...)) حسین علیه السلام . میتوانیم عزاداران حسینی را لبیک گویان به ندای  هل من ناصرسیدالشهدا بدانیم .

دهه اول محرم معلوم میشود هر کس کجایی است . مردم سعی میکنند در هر کجا زندگی میکنند در دهه اول محرم و لااقل دو شب تاسوعا و عاشورا خود را به زادگاه شان برسانند . روستای گرمه نیز از این قاعده مستثنی نیست . تاسوعا و عاشورا جمعیت حدود 200 نفری گرمه از 1200 نفر تجاوز میکند . عزاداری به شیوه سنتی است گرچه رگه هایی از تجدد نیز در آن پیدا شده است . محور عزاداری روحانی است . از حدود 40 سال پیش مرحوم حاج ابوالحسن اقبال روحانی برجسته ی تحصیل کرده ی نجف و شاگرد خاص مرحوم آیت الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی روحانی ماههای محرم و صفر در روستای گرمه بود . اوایل دهه 60 حاج محمد حسین کمالی یزدی وارد منطقه شد و پس از یکی دو سال اداره مجالس مهرجان و خور به گرمه آمد و پس از در گذشت مرحوم حاج اقبال که بین مردم گرمه به عمو شیخ معروف بود در سال 65 روحانی دهه ی اول محرم گرمه شد و خوب هم مجالس را اداره کرده است . از جمله اقدامات مفید ایشان تشکیل هیات عاشقان حضرت ابوالفضل ( ع ) است که حدود 400 نفر عضو دارد . البته بیشتر این اعضا خارج از گرمه ساکنند . حاج آقا کمالی سالمند شده و مریض ولی هنوز هم در بین  روحانیهایی که به روستاهای اطراف می آیند منبر کلاسیک و سنتی متعلق به ایشان است و اصول منبر را رعایت میکند و قدیمیها خیلی خوب او را میپسندند . ماه رمضان امسال آقای موبد از اهالی اردیب روحانی گرمه بود و توانست جوانها را به خود جذب کند . اما تا بتواند کمالی شود خیلی زمان لازم دارد . گرچه استعدادش را دارد . البته همانطور که کمالی عمو شیخ نشد موبد هم کمالی نخواهد شد . هرکسی خودش است . کمالی ، صلابت دارد و جذبه و قدرت اداره مجلس . تا وقتی میتواند مجلس اداره کند باید از او استفاده کرد . مردانی این چنین کمند گرچه باید آینده نگر نیز بود . درباره مراسم گرمه و برنامه ها باز هم خواهیم نوشت .السلام علیک یا ابا عبدلله الحسین. والسلام.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر،عـکس و مطلب از گرمه و دل نوشته و آدرس sooreno.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان